Zakynthos, Grekland

Är nyss hemkommen från en underbar resa på Zakynthos, en ö i Grekland. Jag åkte dit tillsammans med Christofer, min bror Johan och mamma. Vi hade över 30 grader och solsken hela veckan. Otroligt skönt efter en kall svensk sommar.

Vårt hotell med All Inclusive. Var fantastisk god och varierande mat och man fick dessutom gratis drinkar varje kväll. Har aldrig haft all inclusive förut när jag varit på semester men det är att rekommendera tycker jag då det är så himla skönt att slippa behöva tänka på vart och när man ska äta.

Poolen på hotellet.

En dag åkte vi på en båtutflykt till Smugglers Wreck som är ett skeppsvrak som ligger på en öde strand på andra sidan ön. Vi åkte till Zakynthos stad på morgonen för att gå på båten som skulle ta oss dit och det var så fint där!

På väg!

Vraket.

Johan vid vraket. Vi var inte direkt ensamma där!!

Folk hade skrivit och lagt stenar med text vid båten. Helt sjukt vad mycket som var skrivet!

Titta på vattnet! Inget filter på bilden, jag lovar! Helt otroligt. Det var så otroligt vackert under båtresan att se detta fantastiska vatten. Tänk vad naturen skapar helt av sig själv!

Semesterfirarna och mitt fantastiska resesällskap. Tre otroligt positiva och glada människor som gör resan roligare och bättre.

Vid poolen kunde man ligga på dessa "sängar". Så fint! En dag vågade jag mig också på att prova något nytt och vara med på vattengympan som hölls varje förmiddag i poolen. Så glad att jag vågade göra det för det var så kul. Har lovat mig själv att sluta säga nej till saker p.g.a. rädsla och detta var ett steg i rätt riktning.

Strandhäng. Flygplatsen på ön ligger i närheten av stranden vilket gör att planen landar in över stranden. Så häftigt att se planen på så nära håll när man är på stranden och badar. Det fick mig att känna mig lugnare inför hemresan också då jag är lite flygrädd. Det är helt sjukt hur många plan som landar och lyfter varje dag där allting faktist går bra. Och då var detta bara en liten ö!

En annan dag åkte vi till Zakynthos stad där vi tidigare hade gått på båten till utflykten för vi ville kolla in staden lite.

Det var väldiga kontraster i kvalitén på husen i staden kan jag säga. Här ser det jättefint ut medan det kan döljas ett renoveringsobjekt precis bakom.

Kan fortfarande inte förstå att denna fantastiska kille är min!

Pingisspel på hotellet.

Sista dagen innan hemfärd hyrde vi en trampbåt och åkte ut och snorklade. Jag vågade hoppa i på djupt vatten! Det är något jag inte tycker om, men jag gjorde det och är så stolt över mig själv för det, även om jag fick lite smått panik när båten åkte iväg från oss några meter, haha! Jag såg tyvärr ingen sköldpadda som var målet, men Christofer såg i alla fall en manet och fick låna min grymma snorkelmask för att leta efter sitt cyklop som han tappade när han hoppade i vattnet.

Sista morgonen gick vi upp lite tidigare för att gå ner till stranden i hopp om att få se nykläckta sköldpaddsungar ta sig ner till vattnet. Havsköldspaddan lägger nämligen ägg på den här stranden varje år runt denna tid och några bon hade redan börjat kläckas fick vi veta av volontärerna som arbetar på stranden. Efter solnedgång är stranden stängd för folk så att sköldpaddorna inte ska störas. Vi såg tyvärr ingen denna gång, men dagen innan när vi var ute på tidig promenad fick vi se en liten unge som volontärerna tyvärr hittat död. Det är ca 1 av 1000 sköldpaddor som överlever färden från ägget ner till havet. Den var sååå liten och söt, såg ut som den sov.

Sedan var det dags att åka hemåt. Här väntar vi på planet.

Det är något alldeles speciellt att flyga och se land där nere. Så häftigt! Man känner sig så liten och inser hur stor och vacker denna jord faktiskt är!