New York City

Direkt efter Six Flags drog vi vidare till Newark flygplats för att lämna vår älskade hyrbil efter nästan tre veckor tillsammans. Bilen var verkligen jättebra och vi hade aldrig kunnat ta oss runt i USA som vi gjorde utan bil, men när vi nu skulle vidare till New York kände vi att vi inte längre behövde den då staden är full av tunnelbanor och bussar till skillnad från många andra amerikanska städer. Vi tog en shuttlebuss från flygplatsen till vårt hotell i New York. Shuttlebussar är hur sega som helst, ta aldrig det om ni inte måste. De stannar överallt då folk ska till olika hotell och i en stad som New York där det ALLTID är trafik går det ännu segare! Så nu vet ni det.

Kändes i alla fall riktigt roligt att få komma tillbaka till New York, andra gången under loppet av några månader. Jag lyssnade på Taylor Swifts "Welcome To New York" medan vi rullade fram på New Yorks gator, riktigt nice, ett sådant där typiskt film-moment.

Vi kom fram till hotellet ganska sent på kvällen, men jag var superpigg. Christofer hade däremot huvudvärk. Jag och Johan gick ut och letade efter någon mat till oss som vi kunde ta med tillbaka till Christofer. Vi hamnade till slut på Times Square och McDonalds. Det var så sjukt häftigt att se det igen. Kändes coolare än första gången jag såg det till och med då det var så mörkt, vilket gör Times Square med alla miljoner lampor väldigt vackert! Jag var så himla lycklig i det ögonblicket, jag kände mig bara så tacksam för allting, för allt jag hade fått uppleva i USA.

Under dagarna i New York blev jag allt mer spänd och hade typ resfeber för att åka hem. Jag insåg att det nu var så nära och jag var både redo och inte redo för att lämna USA. Tog in allt så mycket jag bara kunde och pratade engelska så fort jag fick möjligheten till det. Det går inte riktigt att förklara hur det kändes. Jag hade så många olika känslor på en och samma gång. Här kommer lite bilder i alla fall.

Efter en natts sömn hade vi alla fått nya krafter och vårt första utflyktsmål blev Madison Square Garden, den stora arenan där hockeylaget New York Rangers spelar. Man kunde ta en rundtur i arenan, omklädningsrum osv, men det var så dyrt så vi nöjde oss med att kolla runt på utsidan.

Johan vid Madison Square Garden.

Vi fortsatte vår första heldag i New York med att besöka New York High Line. Det blev inte ett så lyckat besök där dock. Efter att ha haft full sommar i 2,5 veckor fick i alla fall jag en chock när vi kom till New York och det var 12 grader! Fy vad jag frös när vi gick här och jag var på dåligt humör på grund av det, ville bara tillbaka till hotellet och lägga mig under täcket.

Det bara regnade och regnade och regnade... Så vi gjorde inte något mer denna dag. Undrar nu i efterhand varför vi inte gick till något köpcenter inomhus istället för att vara på hotellet resten av dagen. Kanske var vi trötta..

Nästa dag var det betydligt bättre väder och lite varmare. Vi tog en gratisfärja som åkte förbi Frihetsgudinnan, vi skippade att gå av på ön då vi inte hade lust att stå i den långa kön. Det räckte att se den på håll.

Jag på färjan.

Och så fick man en fin vy över Manhattan.

Färjan gick över till Staten Island där vi stannade en stund innan vi åkte tillbaka igen.

Johan med Manhattan i bakgrunden.

Väl tillbaka på Manhattan tog vi oss vidare till World Trade Center-minnesplatsen där jag och Johan även var under vårt vinterbesök i New York. Lika stämningsfullt där varje gång, man känner liksom att det är något tragiskt som hänt där, det är tystare än resten av staden..

Vi försökte även få till en bild med nya One World Trade Center, men det var lite svårt då den är så hög, 101 våningar om jag inte minns fel!

Här ser man lite bättre..

Avslutade dagen med ett besök i Central Park där vi åt glass och tittade på något lopp som hölls där.

Dagen efter fick jag äntligen min dröm uppfylld, att gå på en musikal på Broadway! Det var jättekul, men tyvärr mådde jag väldigt dåligt under föreställningen, vilket förstörde min upplevelse lite... Vi såg Alladin. Jag vill gärna gå på någon mer föreställning i framtiden! Har tyvärr inga bilder att erbjuda då det var fotoförbud där inne.

På kvällen delade vi på oss. Jag och Christofer gick ut och myste på restaurang och kollade i lite affärer runt Times Square medan Johan tog sig upp i One World Trade Center och fick se denna fantastiska utsikten:

Vår sista dag i New York (och USA efter så lång tid för mig!!) delade vi på oss igen.

Johan besökte bland annat Grand Central Station, som får mig att tänka på pilot-avsnittet av Gossip Girl.

Jag och Christofer besökte Top of The Rock. Tyvärr var vädret inte alls bra och utsikten förstördes av all dimma.. Vi hade dock förbeställt biljetter så vi kände att vi lika gärna kunde åka upp i alla fall. Jättesynd för Christofer som aldrig varit där förut. Jag fick ju i alla fall jättefin utsikt där under mitt första besök i New York.

På eftermiddagen tog vi oss till flygplatsen Newark och jag blev rejält taggad på hemfärd. Shit, vilken känsla alltså, jag skulle få åka hem till kära Sverige igen!

När vi började vår resa var det dag..

...sedan blev det natt..

...och dag igen. Så blir det när man reser mellan tidszoner, hehe. Här är vi på väg att mellanlanda i London.

Och sedan var vi hemma på svensk mark igen och jag fick äntligen träffa min älskade familj igen, wow, vilket ögonblick alltså!

Och det var allt om USA! Utan tvekan det bästa jag har gjort i hela mitt liv!! Kommer bära med mig alla minnen därifrån hela mitt liv och kommer alltid att minnas det med glädje och stolthet. Ingen kan förstå hur häftigt det är att bo utomlands om man inte har gjort det själv, jag säger bara, gör det, det är så värt det! :)